Il seguente lavoro presenta le principali tematiche e le relative considerazioni emerse dallo svolgimento della sessione parallela “Studenti Protagonisti” della sesta edizione del convegno della rete CUCS (Coordinamento Universitario per la Cooperazione allo Sviluppo). Nello specifico, durante la sessione sono stati presentati e discussi i risultati ottenuti da progetti di matrice universitaria in contesti di cooperazione allo sviluppo, evidenziando come la collaborazione sinergica tra studenti e professori possa promuovere una nuova prospettiva di cittadinanza globale e beni comuni. La sessione si è in particolare concentrata sul discutere come, in progetti universitari di cooperazione allo sviluppo, la partecipazione degli studenti rappresenti un valore aggiunto fondamentale, capace di produrre benefici concreti non solo per gli stessi studenti, ma anche per il mondo accademico nel suo complesso.

This paper presents the key issues and the main outputs that emerged during the parallel session "Students Protagonists" of the sixth edition of the University Coordination for Development Cooperation (CUCS, Italian acronym) Conference. The session shed light on the results achieved by universities' development cooperation highlighting how new synergic collaborations between professors and students can and should be established to promote a new vision of global citizenship and common goods. In particular, the session's challenge focused on reporting how students' participation in university cooperation projects can provide an added value, producing real benefits both for students and the university.

Students and Professors Co-protagonists of International Cooperation: an Experience from CUCS Conference / D’Apice, Clelia; Hinegk, Luigi; Valentino, Roberto; Mosca, Gloria; Corradini, Carola; De Marinis, Pietro; Sarli, Leopoldo; Carta, Paolo. - In: JUNCO. JOURNAL OF UNIVERSITIES AND INTERNATIONAL DEVELOPMENT COOPERATION. - ISSN 2531-8772. - ELETTRONICO. - 2020:2(2022), pp. 148-158.

Students and Professors Co-protagonists of International Cooperation: an Experience from CUCS Conference

Hinegk, Luigi;Carta, Paolo
2022

Abstract

This paper presents the key issues and the main outputs that emerged during the parallel session "Students Protagonists" of the sixth edition of the University Coordination for Development Cooperation (CUCS, Italian acronym) Conference. The session shed light on the results achieved by universities' development cooperation highlighting how new synergic collaborations between professors and students can and should be established to promote a new vision of global citizenship and common goods. In particular, the session's challenge focused on reporting how students' participation in university cooperation projects can provide an added value, producing real benefits both for students and the university.
2
D’Apice, Clelia; Hinegk, Luigi; Valentino, Roberto; Mosca, Gloria; Corradini, Carola; De Marinis, Pietro; Sarli, Leopoldo; Carta, Paolo
Students and Professors Co-protagonists of International Cooperation: an Experience from CUCS Conference / D’Apice, Clelia; Hinegk, Luigi; Valentino, Roberto; Mosca, Gloria; Corradini, Carola; De Marinis, Pietro; Sarli, Leopoldo; Carta, Paolo. - In: JUNCO. JOURNAL OF UNIVERSITIES AND INTERNATIONAL DEVELOPMENT COOPERATION. - ISSN 2531-8772. - ELETTRONICO. - 2020:2(2022), pp. 148-158.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
539-357-PB.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo Completo
Tipologia: Versione editoriale (Publisher’s layout)
Licenza: Creative commons
Dimensione 467.2 kB
Formato Adobe PDF
467.2 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://hdl.handle.net/11572/328585
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact