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We implement a teaching methodology aimed at improving primary school children's mathematical skills. The methodology, grounded in active and cooperative learning, focuses on peer interaction, sharing of ideas, learning from mistakes, and problem solving. We evaluate the causal effect of the intervention on the gender gap in mathematics in Italy with a randomized controlled trial. The treatment significantly improves girls' math performance (0.14 s.d.), with no impact on boys, and reduces the math gender gap by more than 40%. The effect is stronger for girls with high pre-test scores.
Tackling the Gender Gap in Math with Active Learning Methodologies / Di Tommaso, Maria Laura; Contini, Dalit; De Rosa, Dalila; Ferrara, Francesca; Piazzalunga, Daniela; Robutti, Ornella. - 14572:(2021).
Tackling the Gender Gap in Math with Active Learning Methodologies
Di Tommaso, Maria Laura;Contini, Dalit;De Rosa, Dalila;Ferrara, Francesca;Piazzalunga, Daniela;Robutti, Ornella
2021-01-01
Abstract
We implement a teaching methodology aimed at improving primary school children's mathematical skills. The methodology, grounded in active and cooperative learning, focuses on peer interaction, sharing of ideas, learning from mistakes, and problem solving. We evaluate the causal effect of the intervention on the gender gap in mathematics in Italy with a randomized controlled trial. The treatment significantly improves girls' math performance (0.14 s.d.), with no impact on boys, and reduces the math gender gap by more than 40%. The effect is stronger for girls with high pre-test scores.
Tackling the Gender Gap in Math with Active Learning Methodologies / Di Tommaso, Maria Laura; Contini, Dalit; De Rosa, Dalila; Ferrara, Francesca; Piazzalunga, Daniela; Robutti, Ornella. - 14572:(2021).
Di Tommaso, Maria Laura; Contini, Dalit; De Rosa, Dalila; Ferrara, Francesca; Piazzalunga, Daniela; Robutti, Ornella
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11572/354701
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simulazione ASN
Il report seguente simula gli indicatori relativi alla propria produzione scientifica in relazione alle soglie ASN 2021-2023 del proprio SC/SSD. Si ricorda che il superamento dei valori soglia (almeno 2 su 3) è requisito necessario ma non sufficiente al conseguimento dell'abilitazione. La simulazione si basa sui dati IRIS e sugli indicatori bibliometrici alla data indicata e non tiene conto di eventuali periodi di congedo obbligatorio, che in sede di domanda ASN danno diritto a incrementi percentuali dei valori. La simulazione può differire dall'esito di un’eventuale domanda ASN sia per errori di catalogazione e/o dati mancanti in IRIS, sia per la variabilità dei dati bibliometrici nel tempo. Si consideri che Anvur calcola i valori degli indicatori all'ultima data utile per la presentazione delle domande.
La presente simulazione è stata realizzata sulla base delle specifiche raccolte sul tavolo ER del Focus Group IRIS coordinato dall’Università di Modena e Reggio Emilia e delle regole riportate nel DM 589/2018 e allegata Tabella A. Cineca, l’Università di Modena e Reggio Emilia e il Focus Group IRIS non si assumono alcuna responsabilità in merito all’uso che il diretto interessato o terzi faranno della simulazione. Si specifica inoltre che la simulazione contiene calcoli effettuati con dati e algoritmi di pubblico dominio e deve quindi essere considerata come un mero ausilio al calcolo svolgibile manualmente o con strumenti equivalenti.