The article aims to reconstruct, within the wider perimeter of Martin Buber's pedagogical- educational thinking, the particular interpretation he gives to the concept of empathy. Reference of the analysis is the speech Über das Erzieherische (On the Educative), held in 1925 and published in 1926, whose contents are examined, especially in reference to the relationship, in a dialogical tone, between teacher and pupil and to the conceptual bifurcation between two different approaches in the educational action: Einfühlung and Umfassung, the first misleading and dangerous, the second a source of authentic and lasting relationships. L’articolo mira a ricostruire, entro il più ampio perimetro del pensiero pedagogico-educativo di Martin Buber, la particolare articolazione che questi dà al concetto di empatia. Riferimento dell’analisi è il discorso Über das Erzieherische, pronunciato nel 1925 e pubblicato l’anno seguente, di cui vengono presi in esame i contenuti specie in riferimento al rapporto, in chiave dialogica, tra maestro e allievo e alla biforcazione concettuale tra due diversi approcci nell'azione educativa: l'immedesimazione (Einfühlung) e la comprensione (Umfassung), il primo fuorviante e pericoloso, il secondo fonte di relazioni autentiche e durevoli.

L’igienico intervallo tra Io e Tu. Umfassung contro Empatia nel pensiero di Martin Buber / De Villa, Massimiliano. - In: ATQUE. - ISSN 1120-9364. - STAMPA. - 2019:25(2019), pp. 163-180.

L’igienico intervallo tra Io e Tu. Umfassung contro Empatia nel pensiero di Martin Buber

De Villa, Massimiliano
2019-01-01

Abstract

The article aims to reconstruct, within the wider perimeter of Martin Buber's pedagogical- educational thinking, the particular interpretation he gives to the concept of empathy. Reference of the analysis is the speech Über das Erzieherische (On the Educative), held in 1925 and published in 1926, whose contents are examined, especially in reference to the relationship, in a dialogical tone, between teacher and pupil and to the conceptual bifurcation between two different approaches in the educational action: Einfühlung and Umfassung, the first misleading and dangerous, the second a source of authentic and lasting relationships. L’articolo mira a ricostruire, entro il più ampio perimetro del pensiero pedagogico-educativo di Martin Buber, la particolare articolazione che questi dà al concetto di empatia. Riferimento dell’analisi è il discorso Über das Erzieherische, pronunciato nel 1925 e pubblicato l’anno seguente, di cui vengono presi in esame i contenuti specie in riferimento al rapporto, in chiave dialogica, tra maestro e allievo e alla biforcazione concettuale tra due diversi approcci nell'azione educativa: l'immedesimazione (Einfühlung) e la comprensione (Umfassung), il primo fuorviante e pericoloso, il secondo fonte di relazioni autentiche e durevoli.
2019
25
De Villa, Massimiliano
L’igienico intervallo tra Io e Tu. Umfassung contro Empatia nel pensiero di Martin Buber / De Villa, Massimiliano. - In: ATQUE. - ISSN 1120-9364. - STAMPA. - 2019:25(2019), pp. 163-180.
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